Opus 966 - Laureaci 2015

Z radością przedstawiamy Państwu podział nagród oraz sylwetki laureatów trzeciej edycji Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego Opus 966.

Zapraszamy także do zapoznania się z wynikami edycji 2013 i 2014.

Nagranie z koncertu prawykonań - zapraszamy do posłuchania nagrodzonych utworów.

 Dominik Puk
Vidi áquam
I nagroda

Mariusz Koliński
Corpus tuum, Domine
II nagroda
Nagroda „Kompozytor Rezydent
Poznańskiego Chóru Kameralnego"
 

Marcin Piotr Łopacki
Hoc est praeceptum meum
III nagroda (ex aequo)

Jakub Szafrański
Tu es filius meus
III nagroda (ex aequo)
Nagroda „Prawykonanie niemieckie 2016
- Kammerchor Hannover"
 

Aleksandra Chmielewska
Salutatio Angelica
wyróżnienie

Agnieszka Podsiadło
Lavabo
wyróżnienie


Dominik Puk

DOMINIK_PUK_kwadrat.jpg

Urodził się w 1993 roku. Obecnie studiuje kompozycję w klasie prof. dr hab. Lidii Zielińskiej−Rydlewicz w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego oraz prawo na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jest też uczniem PSM II st. im. Fryderyka Chopina w klasie kontrabasu Donata Zamiary. Przed rozpoczęciem studiów na Akademii Muzycznej uczył się kompozycji u dr Katarzyny Taborowskiej-Kaszuby i Karola Drynkowskiego.

Pisze muzykę solową, kameralną, chóralną, symfoniczną a także liturgiczną. Jego kompozycje były wielokrotnie wykonywane przez uznane zespoły - np. prawykonania utworu „Prólépsis. Pieśni o Słońcu i Duszy" dokonały Orkiestra i Chór Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Massimiliano Caldiego (Katowice, 2014).
W centrum zainteresowań kompozytora znajduje się poszukiwanie nowych możliwości wyrazowych i brzmieniowych przy jednoczesnym silnym odwołaniu do tradycji.

W latach  2013-2015 był laureatem nagród w czterech ogólnopolskich konkursach kompozytorskich, m.in. I nagrody w XVI Konkursie Kompozytorskim Uczniowskiego Forum Muzycznego w Warszawie (2015) oraz II nagrody w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Patri Patriae w Katowicach (2014). Jest stypendystą poznańskiego Stowarzyszenia Muzycznego Vividus.


Mariusz Koliński

face_kolinski_-_kwadrat.jpgOrganista, wokalista i kompozytor urodzony w 1992 roku. Muzyką interesuje się od najmłodszych lat, co sprawiło, że szybko samodzielnie nauczył się grać na wielu instrumentach. Rozległe zainteresowania muzyczne przerodziły się w późniejszych latach w szczególne zamiłowanie do muzyki organowej i chóralnej. W 2010 roku podjął edukację muzyczną w Studium Muzyki Kościelnej Archidiecezji Gnieźnieńskiej, mieszczącym się przy Prymasowskim Instytucie Teologicznym w Gnieźnie, równocześnie studiując na Uniwersytecie Medycznym im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu.

Brał udział w licznych koncertach i festiwalach na terenie kraju oraz poza jego granicami. Swoje doświadczenie z zakresu śpiewu zespołowego i solowego zdobywał głównie w chórach. W latach 2011 - 2014 był solistą i członkiem Chóru Prymasowskiego przy Bazylice Archikatedralnej w Gnieźnie, który 4 września 2014 roku został odznaczony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis". Od 2014 roku jest aktywnym członkiem Chóru Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego pod dyrekcją prof. Przemysława Pałki. Jest również członkiem kwartetu wokalnego, który zafascynowany zabytkami literatury muzycznej, wykonuje przede wszystkim muzykę dawną.

Równolegle z działalnością śpiewaczą zajmuje się kompozycją. W jego twórczości ważne miejsce zajmuje muzyka sakralna. Komponuje przede wszystkim utwory kameralne oraz chóralne a cappella. W swoich dziełach zawsze traktuje słowo jako jeden z najważniejszych czynników formotwórczych. Ciągle poszukuje nowych brzmień, nie poddając się trendom ani modom konsekwentnie podąża swoją własną drogą.


Marcin Piotr Łopacki

Marcin_Piotr_opacki_konkurs_Bairda_-kwadrat.jpgPianista, kompozytor, dyrygent, animator życia muzycznego. Urodził się w 1987 roku. Ukończył studia magisterskie w klasie kompozycji prof. Zygmunta Krauze (dyplom w 2011 roku) oraz studia licencjackie w klasie dyrygentury symfoniczno - operowej prof. Marka Pijarowskiego (dyplom w 2012 roku) na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. W latach 2007-2009 studiował również grę na fortepianie w klasie prof. Andrzeja Dutkiewicza. Był stypendystą macierzystej uczelni. Jest laureatem siedmiu nagród i wyróżnień krajowych konkursów kompozytorskich, a także trzykrotnym laureatem cyklu koncertowego Muzyczne Forum Młodych organizowanego przez Austriackie Forum Kultury w Warszawie i UMFC. Otrzymał również stypendium banku Societé Generale.

W 2010 roku założył orkiestrę Ad Hoc Ensemble, która dokonała licznych prawykonań i nagrań. Po dwóch latach przekształciła się w zespół wykonawców muzyki współczesnej ENSEMBLAGE, który funkcjonuje do dziś, goszcząc na festiwalach takich jak Warszawska Jesień czy Era Schaeffera. Od 2007 Marcin Piotr Łopacki współpracuje
z Warszawskim Chórem Chłopięcym i Męskim przy UMFC w charakterze pianisty-korepetytora oraz asystenta dyrygenta. Współpracuje też z licznymi instytucjami muzycznymi, zarówno jako koncertujący pianista, kompozytor, jak i dyrygent. 

Prowadzi również aktywną działalność w organizacjach pozarządowych. W roku 2007 został powołany na członka zarządu stowarzyszenia Jeunesses Musicales Polska. W latach 2008 – 2012 był sekretarzem, następnie członkiem zarządu Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich. Od 2012 pełni zaś funkcję przewodniczącego Koła. Jest też członkiem Stowarzyszenia Artystów Euforis, gdzie pełni funkcję sekretarza. Jest współfundatorem i prezesem Fundacji Ensemblage, zajmującej się m.in. propagowaniem muzyki współczesnej.

Ważniejsze nagrody:

  • Nagroda na V Konkursie Kompozytorskim Koła Młodych ZKP im. Zygmunta Mycielskiego za kompozycję "Dłoń" do słów Wisławy Szymborskiej (2014);
  • III nagroda na XXI Ogólnopolskim Otwartym Konkursie Kompozytorskim im. Adama Didura w Sanoku za "Vier Rilke Lieder" op. 63 (2013);
  • Nagroda na II Konkursie Kompozytorskim Koła Naukowo-Artystycznego Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki UMFC za "d-mention"op. 51 (2013);
  • Nagroda na I Konkursie Kompozytorskim Koła Naukowo-Artystycznego Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki UMFC za kompozycję "The First Chapter" op. 53 (2012);
  • Nagroda za wykonawstwo muzyki współczesnej podczas Internationale Sommerakademie Prag-Wien-Budapest w Mürzzuschlag (2011);
  • 2 nagrody na II Konkursie Kompozytorskim Koła Młodych ZKP im. Zygmunta Mycielskiego za Trio Smyczkowe op. 9 i Kwartet Smyczkowy op. 45 (2011);
  • Wyróżnienie za kompozycję "Engram" op. 39 na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Wandy Landowskiej w Warszawie (2010).

Jakub Szafrański

szafranski_kwad.jpgUrodził się w 1988 roku. Jest absolwentem ZPSM im. Grażyny Bacewicz w Warszawie. Uzyskał też stopień licencjata na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w specjalnościach Gra na Trąbce oraz Prowadzenie Zespołów Muzycznych. Na tej samej uczelni 2015 roku ukończył z wyróżnieniem studia w specjalności Dyrygentura Chóralna w klasie prof. Ryszarda Zimaka. Obecnie studiuje kompozycję w klasie prof. Pawła Łukaszewskiego.

Jako chórzysta występował z zespołami Chóru Warszawskiej Opery Kameralnej, Chóru Teatru Wielkiego Opery Narodowej, Il tempo i wieloma chórami uniwersyteckimi. Jako dyrygent współpracował m.in. z chórami Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej i Szkoły Głównej Handlowej. W 2012 roku założył Męski Zespół Wokalny Foyer, którego kierownikiem jest do dnia dzisiejszego. W kwietniu 2013 roku na podstawie rękopisów zgromadzonych w BUW zrekonstruował Missa pro defunctis Jana Adama Maklakiewicza, a następnie poprowadził powojenne prawykonanie tego utworu. W marcu 2015 roku został dyrygentem-asystentem w chórze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, a w kwietniu założył Koło Artystyczno-Naukowe Dyrygentury Chóralnej w UMFC. Zajmuje się również kompozycją i aranżacją.

W roku 2014 zdobył wyróżnienie w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim Opus 966 za utwór „Libera nos, Domine" na chór mieszany. Jest także autorem "Hymnu dla Grochowa" na chór a cappella. Jego utwory i aranżacje coraz chętniej wykonywane są przez chóry w całej Polsce.


Aleksandra Chmielewska

aleksandra_chmielewska_-_kwadrat.jpgUrodziła się w 1993 roku. Obecnie studiuje kompozycję na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Pawła Łukaszewskiego oraz historię sztuki na Uniwersytecie Warszawskim. Była uczestniczką Międzynarodowego Kursu Kompozytorskiego Synthetis w Radziejowicach (2015), gdzie kształciła się pod okiem takich kompozytorów, jak Simon Steen-Andersen, Martijn Padding, Phillipe Manoury i Zhou Long. Uczestniczyła też w warsztatach kompozytorskich prowadzonych przez Daniela Moreirę i Lowella Liebermanna. Jej utwory były wykonywane w Polsce, na Ukrainie i w Niemczech przez tak uznanych artystów, jak Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lwowskiej, Vogler Quartett czy Klaudiusz Baran. Od 2015 roku jest członkinią Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich.


Ma na koncie następujące osiągnięcia kompozytorskie:

  • I nagroda w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim organizowanym w ramach Nordhessische Kindermusiktage w Kassel (2011);
  • III nagroda w Międzyuczelnianym Konkursie Kompozytorskim Koła Naukowo-Artystycznego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (2014);
  • Wyróżnienie honorowe w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Fide et Amore (2014);
  • Wyróżnienie w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim Sinfonietta per Sinfonietta (2014);
  • I nagroda w międzynarodowym konkursie kompozytorskim Transatlantyk Instant Composition Contest.

Aleksandra Chmielewska prowadzi także działalność literacką. W 2014 roku, nakładem wydawnictwa Novae Res, ukazała się jej debiutancka powieść „Uczeń Czarnoksiężnika". W 2015 roku napisany przez nią scenariusz słuchowiska „Tam, gdzie mieszka cisza" został nagrodzony w konkursach organizowanych przez festiwal Literacki Sopot (II nagroda) oraz gdański Teatr Miniatura (III nagroda) i ukazał się drukiem, nakładem wydawnictwa Smak Słowa.


Agnieszka Podsiadło

Agnieszka_Podsiado_-_kwadrat_3.JPGUrodziła się w 1993 roku. Jak sama mówi: „Muzyka towarzyszy mi w całym życiu. Od kiedy sięgam pamięcią – do snu zawsze kołysała mnie gra taty. To on zaszczepił we mnie miłość do muzyki i nauczył pierwszych samodzielnych dźwięków na fortepianie". W wieku siedmiu lat rozpoczęła naukę w szkole podstawowej i - równolegle - w Szkole Muzycznej I stopnia im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej, właśnie w klasie fortepianu. Kiedy z powodów zdrowotnych nie dostała się na fortepian do szkoły muzycznej II stopnia, zaczęła próbować woich sił w śpiewie klasycznym, co – jak się później okazało – pozwoliło podjąć naukę na wydziale wokalnym w szkole muzycznej II stopnia w Sosnowcu. Odbywane tam zajęcia – między innymi lekcje rytmiki – tak bardzo zafascynowały kompozytorkę, że zapragnęła kontynuować naukę tych przedmiotów w toku dalszej edukacji. W 2012 roku rozpoczęła naukę w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, równolegle na dwóch kierunkach: Teoria muzyki i Rytmika. Po dyplomie licencjackim, od października 2015 roku kontynuuje studia rytmiki na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

Jej największym marzeniem jest to, by móc w przyszłości realizować się na scenie teatralnej – do czego nieustannie dąży. O życiu mówi tak: „Jeśli miałabym powiedzieć, co jest dla mnie największą wartością, wskazałabym Boga – wiara, bezgraniczne zaufanie do Niego i pewność, że przygotował dla mnie najwspanialszy scenariusz, to ogromne motywatory w moim życiu. Ostatecznie – całe szczęście, którego doświadczyłam, ma swój początek w momencie mojej choroby (która pozornie pokrzyżowała mi plany), ale gdyby nie ona - nie byłabym tu, gdzie jestem dzisiaj".
W wolnych chwilach fotografuje, jeździ konno, zaczytuje się w Wiesławie Myśliwskim, i łapie stopa do Wilna.

Opus 966 to pierwszy poważny konkurs kompozytorski, w jakim wzięła udział. Dotychczas otrzymała nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim „Melodie ziem polskich w opracowaniu" (2014), za opracowanie trzech melodii ludowych na kameralny zespół instrumentalny.


 

logo_poznan_pl_rgb.jpg

Konkurs został dofinansowany
ze środków Miasta Poznania.

©2014 Stowarzyszenie Miłośników Sztuki Vis Artis. Wszystkie prawa zastrzeżone.