Opus 966 - Laureaci 2014

Z radością przedstawiamy laureatów drugiej edycji Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego Opus 966.

Zachęcamy do posłuchania fragmentów nagrodzonych utworów.

Kliknij, aby poznać laureatów I edycji (2013)

Artur Słotwiński
Baptismós
I nagroda
Nagroda Prezydenta Miasta Poznania

Marek Raczyński
Spiritus Domini
II nagroda
Nagroda „Kompozytor Rezydent
Poznańskiego Chóru Kameralnego" 

Jan Krutul
Sancta Dei Genitrix
III nagroda

Szymon Godziemba-Trytek
Nox praecessit
wyróżnienie

Jakub Szafrański
Libera nos, Domine
wyróżnienie


 

slotwinski.gif

Artur Słotwiński urodził się 17 lutego 1990 roku w Warszawie. W 2009 Ukończył Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną II st. im. Zenona Brzewskiego w Warszawie w klasie fortepianu prof. Anny Jastrzębskiej-Quinn. W latach 2009-2012 studiował kompozycję pod kierunkiem prof. Stanisława Moryto na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Jako utwór dyplomowy przedstawił III Symfonię - „Symfonię pieśni miłosnych” na 3 perkusistów, tenor, chór i orkiestrę do słów Owidiusza. W 2012 roku uzyskał dyplom licencjata z oceną bardzo dobrą.

W latach 2012-2014 studiował kompozycję na studiach magisterskich pod kierunkiem dr hab. Pawła Łukaszewskiego także na UMFC w Warszawie. Jako utwór dyplomowy przedstawił kantatę „Noachis terra”, półtoragodzinny utwór w dziewięciu odsłonach na wielką obsadę wokalno-instrumentalną. Studia kompozytorskie na UMFC w Warszawie ukończył w 2014 roku, otrzymując za wspomniany utwór ocenę celującą.

Artur Słotwiński jest też czynnym pianistą. Podczas Międzynarodowych Kursów Mistrzowskich im. F. Liszta we Wrocławiu w 2012, występował na koncertach z muzyką Bacha i Beethovena. W czasie studiów pobierał lekcje fortepianu u Marii Gabryś i Emiliana Madeya oraz improwizacji fortepianowej u Szábolcs’a Esztényi’ego. Poza wieloma kompozycjami Chopina i Beethovena, ma w swoim repertuarze także mało znany Koncert fortepianowy Władysława Żeleńskiego. W roku 2008 otrzymał stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a w 2011 stypendium banku Societé Generale i nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za dotychczasową twórczość i osiągnięcia. Rok później, na wniosek Rektora UMFC, przyznano mu wysokie stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za dotychczasowe osiągnięcia. Podczas studiów brał udział w kursach i lekcjach mistrzowskich następujących kompozytorów: Joela Hoffmana (CCM Cincinnati), Vladimira Scolnica (Jerusalem Academy of Music and Dance), Lowella Liebermanna (Mannes College of New Music, Nowy Jork). Jego Kwartet smyczkowy ukaże się w tym roku na płycie CD nakładem wytwórni Ablaze Records.
Jest laureatem wielu nagród krajowych i międzynarodowych konkursów kompozytorskich. Są wśród nich:

  • I nagroda w IX Ogólnopolskim Uczniowskim Forum Muzycznym za utwór na orkiestrę kameralną „Od Chaosu Po Kosmos” (2008),
  • I nagroda w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim na utwór na klawesyn solo – za utwór „One Step Further” (2008),
  • II nagroda w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim Pamięci Mariana Gordiejuka za utwór "Uporczywość Pamięci”, AM w Bydgoszczy (2008),
  • I nagroda w IV Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim w Stalowej Woli za utwór na orkiestrę symfoniczną i chór/organy „Dzieło Stworzenia”, PSM II st. w Stalowej Woli (2008),
  • III nagroda w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Muzyka Ogrodowa” za utwór do słów J. Keatsa „Fairy Song” na mezzosopran i orkiestrę kameralną, Kraków (2009),
  • III nagroda w X Konkursie Kompozytorskim Uczniowskiego Forum Muzycznego za utwór „Sufitofonia” na orkiestrę kameralną i taśmę, Warszawa (2009),
  • III nagroda w IV Konkursie Kompozytorskim Śląskiej Trybuny Kompozytorów im. Witolda Szalonka za utwór „Concors Discordia” na kameralną orkiestrę smyczkową,
  • Wyróżnienie w Konkursie Muzyka Ogrodowa 2010 za utwór na sopran i orkiestrę kameralną „Ogród nie jedno ma oblicze”
  • II nagroda w Konkursie Kompozytorskim towarzyszącym Międzynarodowemu Konkursowi Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach w 2011 roku za „Credo” na wielką orkiestrę symfoniczną (I cz. II Symfonii),
  • I nagroda w IX Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Musica Sacra” za „Seven Last Words of Christ” na chór mieszany.

W 2012 roku jego utwór „From the deepest deep” na orkiestrę wykonany był podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Dotychczasowy dorobek kompozytora to kilkadziesiąt kompozycji, m.in. 4 symfonie, Magnificat, koncert fortepianowy, a także dzieła kameralne oraz chóralne. Tworzy również muzykę elektroniczną. Jego kompozycje były wykonywane w Warszawie, Częstochowie, Lwowie, Krakowie, Katowicach i Milnie w Chorwacji. Artur Słotwiński grywa także na czeleście. Uczestniczył w sesji nagraniowej II Koncertu wiolonczelowego Grażyny Bacewicz, gdzie w składzie Sinfonia Iuventus grał partię tego instrumentu (płyta wydana przez DUX), ponadto w sierpniu 2013 uczestniczył czynnie w kursach International Lutosławski Youth Orchestra w Szczecinie, gdzie pod batutą Ewy Strusińskiej występował w charakterze wykonawcy partii czelesty w utworach W. Lutosławskiego i Ch. Roe; trzykrotnie wykonywał partię czelesty w „Mszy Człowieka Współczesnego”, utworze Kamila Staszowskiego. Gra także na organach i syntezatorach.

Na marginesie zajmuje się muzyką elektroniczną i live electronics (np. RGBy II na altówkę i komputer). Do ostatnich sukcesów pianistycznych Artura Słotwińskiego można zaliczyć występy w charakterze klawiszowca solo i w zespole jazzowym „nic innego”, gdzie wykonywał autorskie partie improwizowane w standardach muzyki rozrywkowej.


raczynski.gif

Marek Raczyński swoją pracę twórczą wiąże przede wszystkim z polskim środowiskiem chóralnym. Pierwszy kontakt z muzyką zawdzięcza prof. Stefanowi Stuligroszowi, w którego „Poznańskich Słowikach” występował przez kilkanaście lat. Dalsze doświadczenie śpiewacze zdobywał m.in. w chórze „Musica Viva” pod dyr. prof. Marka Gandeckiego, z którym ośmiokrotnie zdobył Grand Prix na konkursach chóralnych. Aktualnie jest członkiem Zespołu Wokalnego „Minimus”.

Marek Raczyński jest autorem wielu utworów chóralnych a cappella i z towarzyszeniem instrumentów. Oprócz autorskich kompozycji w swoim dorobku ma również liczne opracowania pieśni i kolęd (w tym również pieśni
i kolędy w języku kaszubskim). Utwory Marka Raczyńskiego wykonują obecnie regularnie chóry w całym kraju a także chóry z Łotwy, Niemiec, Meksyku i Stanów Zjednoczonych.

Z najważniejszych warto wymienić następujące zespoły: Chór Kameralny Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu „Musica Viva”, Poznański Chór Kameralny, Chór Akademicki Politechniki Warszawskiej, Chór Dziewczęcy „Skowronki”, Zabrzański Chór Młodzieżowy „Resonans con tutti”, Akademicki Chór Politechniki Krakowskiej „Cantata”, Latvian University Mixed Choir DeCoro, Chor der Pfarre Gmünd-Neustadt, Ensamble Vocal Veracruzano.
Utwory Marka Raczyńskiego zabrzmiały do tej pory w ramach wielu międzynarodowych festiwali, za najważniejsze z nich kompozytor uznaje: Festival of International Choral Art Jihlava, International Chamber Choir Competition Marktoberdorf, Choir Festival of Sacred and Clerical Music „Musica Religiosa Olomouc”, Praga Cantat, Universitas Cantat Poznań, The International Chorus Festival „Kampanila” Mikulov.
Regularnie wykonywane są też na konkursach, festiwalach i koncertach na terenie całego kraju i poza jego granicami. Walory artystyczne jego kompozycji są często dostrzegane przez jury konkursów chóralnych, czego przykładem może być Nagroda Specjalna za najlepsze wykonanie utworu maryjnego przyznana w ramach VI Festiwalu Muzyki Chóralnej „Mater Misericordie” Sołackiemu Chórowi Kameralnemu. Chór wykonał wówczas „Stabat Mater” Marka Raczyńskiego.

Nagrody:

  • 2009 – I miejsce w I Ogólnopolskim Konkursie na Motet Eucharystyczny za utwór „Ave verum Corpus” na chór mieszany a cappella, 
  • 2012 – wyróżnienie w II Konkursie Kompozytorskim im. Feliksa Nowowiejskiego za utwór „Laudate Dominum” na chór mieszany a cappella, 
  • 2013 – I miejsce w III Konkursie Kompozytorskim im. Feliksa Nowowiejskiego za utwór „Ave Regina caelorum” na chór mieszany a cappella, 
  • 2013 – II miejsce w Konkursie Kompozytorskim Opus 966 za utwór „Gaudeamus omnes” na chór mieszany a cappella, 
  • 2014 – I miejsce w I Ogólnopolskim Konkursie na Kaszubską Kompozycję Chóralną za utwór „Mój Ójcze” na chór mieszany a cappella.

Fonografia:

  • 2009 „Anima aetheris” Poznański Chór Kameralny – na płycie utwór „Sicut lilium”,
  • 2011 „Kolędy” Akademicki Chór Politechniki Krakowskiej – na płycie opracowanie kolędy „Hej w dzień Narodzenia”,
  • 2014 „Knopi za mną poczi jesz jem panną” Chór Kameralny Discantus – na płycie 13 opracowań pieśni kaszubskich na chór mieszany a cappella.

krutul.gif

Jan Krutul urodził się w 1987 roku. Edukację muzyczną rozpoczął w Państwowej Szkole Muzycznej I st. w Białymstoku, w klasie fortepianu Barbary Wyszczelskiej. Naukę kontynuował w PSM II st. w klasie organów Marii Terleckiej. W 2011 roku ukończył studia na Wydziale Instrumentalno - Pedagogicznym UMFC w Białymstoku, w klasie dyrygentury chóralnej prof. Violetty Bieleckiej, otrzymując dyplom z oceną celującą. W 2014 roku ukończył (również z wyróżnieniem) studia I stopnia w zakresie kompozycji na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie prof. Pawła Łukaszewskiego. Jednocześnie rozwija umiejętności dyrygenckie w ramach Podyplomowych Studiów Chórmistrzowskich na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, a w październiku rozpoczął studia magisterskie na kierunkach: kompozycja oraz dyrygentura symfoniczno - operowa. W latach 2006-2011 współpracował z Operą i Filharmonią Podlaską jako chórzysta i bibliotekarz.

W czasie studiów zrealizował szereg koncertów, podczas których dyrygował własnymi kompozycjami i aranżacjami (m.in. „Msza o Błogosławieństwie i Miłosierdziu”) oraz musicalami dla dzieci: „Kopciuszek” i „Królewna Śnieżka”. Ostatni z nich był wielokrotnie prezentowany na scenie Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, a także w Filharmonii Kameralnej im. W. Lutosławskiego w Łomży oraz Filharmonii Podkarpackiej im. A. Malawskiego w Rzeszowie. W grudniu 2014 „Królewna Śnieżka” zabrzmi na scenie Filharmonii Gorzowskiej.

Jest laureatem nagród w konkursach kompozytorskich, m.in. II nagrody w Międzynarodowym Konkursie „Musica Sacra” 2014 (Kolonia, Niemcy), I nagrody w III Ogólnopolskim Konkursie w Zakresie Kompozycji Chóralnej (Akademia Muzyczna we Wrocławiu), II nagrody I Białostockiego Festiwalu Twórczości Muzycznej.
Jan Krutul dwukrotnie otrzymał stypendium Prezydenta Miasta Białegostoku oraz - również dwukrotnie - stypendium Pro Polonia - Dongsan Research Foundation (za osiągnięcia w dziedzinie dyrygentury chóralnej i kompozycji). W 2012 i 2014 roku został laureatem uczelnianego plebiscytu na najlepszego Studenta RP „Studencki Nobel”. Obecnie, jako chórzysta i II dyrygent, współpracuje z Chórem Katedry Warszawsko - Praskiej „Musica Sacra”, którego najnowsza płyta Prayer otrzymała nominację do nagrody Fryderyk 2014.


trytek.gif

Szymon Godziemba-Trytek urodził się 21 lutego 1988 roku w Bielsku-Białej. Uczył się w szkole muzycznej I stopnia w Cieszynie oraz II stopnia w Szczecinku. W 2013 roku ukończył studia II stopnia (dyplom z wyróżnieniem) w klasie kompozycji Mariana Borkowskiego oraz studia w specjalności teoria muzyki w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. W latach 2008-2010 studiował kompozycję u Marka Jasińskiego, a w latach 2009 - 2010, podczas stypendium
w Istituto Superiore di Studi Misicali „Achille Peri” w Reggio nell’Emilia we Włoszech, kształcił się również u Andrei Talmelliego. Od 2013 roku jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.

Jest zdobywcą wielu nagród i wyróżnień, m.in.:

  • I nagrody w międzynarodowym konkursie kompozytorskim EACC12 Choral Composition Award w Graz za „Beati” na 12-głosowy chór mieszany a cappella (2012),
  • III nagrody w X Konkursie Kompozytorskim „Musica Sacra” w Kolonii za „Miserere mei Deus, miserere mei” na chór mieszany a cappella (2014),
  • III nagrody ex aequo w VII Konkursie im. Karola Szymanowskiego za „Tre Episodi” na orkiestrę (2013),
  • I nagrody w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim „Fides et Ratio” za utwór „Salomon” na chór i organy (2009),
  • I nagrody w V Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim na Chóralną Pieśń Pasyjną za „O vos omnes” na chór mieszany a cappella (2012),
  • III nagrody w Ogólnopolskim Konkursie „Omnia Beneficia” za „Salve Regina” na chór mieszany i smyczki (2012).

Jego utwory były wykonywane na licznych festiwalach i koncertach w Polsce, Austrii, Hiszpanii, Niemczech, Rosji, na Ukrainie, w USA i we Włoszech, m.in. przez orkiestry Filharmonii Szczecińskiej i Pomorskiej, Baltic Neopolis Orchestra, Orkiestrę Symfoniczną Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, Orkiestrę Kameralną Akademii Muzycznej w Krakowie, Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis, Chór Akademicki im. prof. Jana Szyrockiego ZUT w Szczecinie, Chór Kameralny Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, Chór Politechniki Gdańskiej, Chór Astrolabium, chór i orkiestrę Stowarzyszenia Mozart 2003.

Szymon Godziemba-Trytek jest również laureatem nagród i stypendiów artystycznych: Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia w twórczości artystycznej (2012), Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2012), Stypendium Prezydenta Miasta Bydgoszczy dla wyróżniających się studentów (2013), Stypendium Fundacji Grazella w dziedzinie muzyki (2013), I miejsca w plebiscycie Rumaki 2013 za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury. Jest organizatorem oraz współorganizatorem koncertów muzyki współczesnej. Od 2012 roku należy do Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich.


szafranski.gif

Jakub Szafrański jest absolwentem Zespołu Szkół Muzycznych I i II stopnia im. Grażyny Bacewicz w Warszawie oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w klasie trąbki. W czerwcu 2013 z wyróżnieniem ukończył studia licencjackie w specjalności „Prowadzenie zespołów muzycznych” na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Na tej samej uczelni studiuje obecnie dyrygenturę chóralną w klasie prof. Ryszarda Zimaka.

Jako dyrygent i aranżer współpracował z chórami takimi jak: Chór Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie oraz Chór Warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. W 2012 roku założył męski zespół wokalny „Foyer”. Dla tego zespołu opracował m.in. cykl zatytułowany „Barwy kolęd”, w którym każda kolęda napisana jest w innym stylu muzycznym - od baroku po muzykę rozrywkową.

W kwietniu 2013 roku, w kościele św. Marcina w Warszawie, wraz z chórem „Amici”, poprowadził powojenne prawykonanie „Missa pro defunctis” J. A. Maklakiewicza. Utwór został zrekonstruowany przez Jakuba Szafrańskiego na podstawie rękopisów zgromadzonych w BUW.

Musisz zainstalować Adobe Flash Player aby wyświetlić poprawnie zawartość.
Musisz zainstalować Adobe Flash Player aby wyświetlić poprawnie zawartość.
Musisz zainstalować Adobe Flash Player aby wyświetlić poprawnie zawartość.

©2014 Stowarzyszenie Miłośników Sztuki Vis Artis. Wszystkie prawa zastrzeżone.