Z radością przedstawiamy Państwu podział nagród oraz sylwetki laureatów pierwszej edycji Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego Opus 966.
Zachęcamy do posłuchania fragmentów nagrodzonych utworów.
Kliknij, aby poznać laureatów II edycji (2014)
Łukasz Urbaniak
A Patre Unigenite
I nagroda
Nagroda Prezydenta Miasta Poznania
Nagroda „Kompozytor Rezydent
Poznańskiego Chóru Kameralnego"
Marek Raczyński
Gaudeamus omnes
II nagroda
Andrzej Karałow
Psalm 16
III nagroda
Maciej Michałowski
Hymn ku czci św. Wojciecha
wyróżnienie
Beniamin Baczewski
Laudate Dominum
wyróżnienie
OPUS 966 Polish Composer Competition - LIVE from Poznan Chamber Choir on Myspace.
Łukasz Urbaniak
Urodził się w 1980 roku w Bydgoszczy, gdzie ukończył Państwową Szkołę Muzyczną I i II stopnia. W latach
2003–2009 studiował kompozycję (pod kierunkiem prof. Marka Jasińskiego) oraz teorię muzyki w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy (dyplomy z wyróżnieniem). Jest również absolwentem Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Laureat m.in. I nagrody w I Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim na Chóralną Pieśń Pasyjną w Bydgoszczy za utwór De profundis na 6-głosowy chór mieszany a cappella (2004), II nagrody (pierwszej nie przyznano) w XV Otwartym Konkursie Kompozytorskim im. Adama Didura w Sanoku za Trzy pieśni na sopran i fortepian do słów Kazimierza Przerwy-Tetmajera (2007), II nagrody w III Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim na Chóralną Pieśń Pasyjną w Bydgoszczy za kompozycję Crucifixus na 6-głosowy chór mieszany a cappella (2008), dwóch głównych nagród w Ogólnopolskim konkursie na pieśń chóralną a cappella w Legnicy za kompozycje: Gloria na 6-głosowy chór żeński oraz Te Deum Laudamus na 8-głosowy chór mieszany (2008), II nagrody w V Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Musica Sacra” w Częstochowie za kompozycję Exaltabo te Domine na 10-głosowy chór mieszany a cappella (2009), II nagrody w Konkursie Kompozytorskim „Fides et Ratio” za utwór Laudate Dominum na 10-głosowy chór mieszany a cappella (2009), II nagrody w VII Międzynarodowym Konkursie kompozytorskim „Musica Sacra” w Częstochowie za kompozycję Psalm V na 8-głosowy chór mieszany a cappella (2011), I nagrody w II Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim na Chóralny Utwór Liturgiczny za kompozycję In te Domine speravi.
Utwory Łukasza Urbaniaka wykonywane były m.in. na Festiwalu „Rybnicka Jesień Chóralna” pod patronatem Henryka Mikołaja Góreckiego (2005), VIII Międzynarodowym Festiwalu Pieśni Sakralnej „Łapskie Te Deum” (2005), XVII Festiwalu im Adama Didura w Sanoku (2007), II Festiwalu Chóralnym „Cantate Domine” w Krakowie (2007), Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie (2009, 2011), Międzynarodowym Festiwalu Chóralnym „Serranía de Cuenca” w Hiszpanii (2010), X Festiwalu Współczesnej Muzyki Kościelnej w Londynie (2011).
W twórczości kompozytora bardzo ważne miejsce zajmują utwory chóralne a cappella o tematyce religijnej, do tekstów Starego Testamentu. Znajdują się one w repertuarze takich chórów jak m.in. Musica Viva z Poznania, Octava Ensamble z Krakowa czy Canto z ZSM we Włocławku. De profundis, Exaltabo te Domine oraz Crux fidelis zostały także wydane na płytach kompaktowych. Oprócz utworów sakralnych, w swoim dorobku posiada również utwory wokalno-instrumantalne, symfoniczne, kameralne oraz o charakterze
dydaktycznym. Jest również autorem muzyki do spektakli i inscenizacji teatralnych (m.in.: Skarb, Bydgoskie Pomniki). Za swoje osiągnięcia twórcze, a także ożywioną działalność organizatorką (był m.in. pomysłodawcą Konkursu Kompozytorskiego Pamięci prof. Mariana Gordiejuka oraz założycielem Koła Artystyczno-Naukowego przy Wydziale Kompozycji i Teorii Muzyki AM) otrzymał w 2008 roku Stypendium Artystyczne Prezydenta Miasta Bydgoszczy. Jego ostatnim autorskim przedsięwzięciem jest Studium Muzycznej Kreatywności „A vista”, które powstało dzięki dofinansowaniu ze środków Unii Europejskiej.
Ważniejsze kompozycje: Lumen na flet, wiolonczelę i fortepian (2001), Ba-scher-Zo-la na flet i fortepian (2003), Przemyślenia na fortepian (2003), Wariacje na skrzypce i fortepian (2004), De profundis na 6-głosowy chór mieszany a cappella (2004), The Suite in Four Movements na wiolonczelę solo (2005), Wszystko umiera z smutkiem i żałobą, Nie wierzę w nic, Gdybym mógł sobie wybrać na sopran i fortepian do słów Kazimierza Przerwy-Tetmajera (2005), Trzy Introspekcje na trąbkę solo (2006), Kwartet smyczkowy (2006), Crux fidelis na 6-głosowy chór mieszany a cappella (2006), Te Deum Laudamus na 8-głosowy chór mieszany a cappella (2007), Szkice metafizyczne na wielką orkiestrę symfoniczną (2007), Gloria na 6-głosowy żeński chór a cappella (2007), Crucifixus na 8-głosowy chór mieszany a cappella (2008), Libera me na sopran, chór mieszany i wielką orkiestrę symfoniczną (2008), Exaltabo te Domine na 10-głosowy chór mieszany a cappella (2009), Laudate Dominum na 10-głosowy chór mieszany a cappella (2009), Trzy spojrzenia na Andromedę na fortepian (2010), Mazurek na fortepian (2010), Te Splendor et virtus Patris na chór mieszany i organy (2010), Psalm V na 8-głosowy chór mieszany a cappella (2010), In te Domine speravi na 6-głosowy chór mieszany a cappella (2011), Deus Meus na 8-głosowy chór mieszany a cappella (2011), Miserere Mei na 6-głosowy chór mieszany a cappella (2011), Missa in honorem Sancti Adalberti na chór, kwintet dęty blaszany, kotły, dzwony i 966 wiernych (prawykonanie zaplanowane na 2016).
Marek Raczyński
Marek Raczyński jest młodym kompozytorem, który swoją pracę twórczą wiąże przede wszystkim z polskim środowiskiem chóralnym. Pierwszy kontakt z muzyką zawdzięcza prof. Stefanowi Stuligroszowi, w którego „Poznańskich Słowikach” występował przez kilkanaście lat. Dalsze doświadczenie śpiewacze zdobywał min. w chórze Musica Viva pod dyr. prof. Marka Gandeckiego z którym ośmiokrotnie zdobył GRAND PRIX na konkursach chóralnych. Aktualnie jest członkiem Zespołu Wokalnego „Minimus”.
Marek Raczyński jest autorem wielu utworów chóralnych a cappella i z towarzyszeniem instrumentów. Oprócz autorskich kompozycji w swoim dorobku ma również liczne opracowania pieśni i kolęd (w tym również kolędy w języku kaszubskim). Utwory Marka Raczyńskiego obecnie wykonują regularnie chóry w całym kraju a także chóry z Łotwy, Niemiec i Stanów Zjednoczonych. Z najważniejszych warto wymienić następujące zespoły: Chór Kameralny Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu „Musica Viva”, Poznański Chór Kameralny, Chór Akademicki Politechniki Warszawskiej, Poznański Chór Dziewczęcy „Skowronki”, Zabrzański Chór Młodzieżowy, „Resonans con tutti”, Akademicki Chór Politechniki Krakowskiej „Cantata”, Latvian University Mixed Choir DeCoro, Chor der Pfarre Gmünd-Neustadt.
Utwory Marka Raczyńskiego zabrzmiały do tej pory w ramach wielu międzynarodowych festiwali, za najważniejsze z nich kompozytor uznaje:
• Festival of International Choral Art Jihlava,
• International Chamber Choir Competition Marktoberdorf,
• Choir Festival of Sacred and Clerical Music „Musica Religiosa Olomouc”,
• Praga Cantat,
• Universitas Cantat, Poznań,
• The International Chorus Festival „Kampanila”, Mikulov.
Utwory Marka Raczyńskiego regularnie wykonywane są też na konkursach, festiwalach i koncertach na terenie całego kraju i poza jego granicami. Walory artystyczne jego kompozycji są często dostrzegane przez jury konkursów chóralnych, czego przykładem może być Nagroda Specjalna za najlepsze wykonanie utworu maryjnego przyznana w ramach VI Festiwalu Muzyki Chóralnej „Mater Misericordie” Sołackiemu Chórowi Kameralnemu. Chór wykonał wówczas Stabat Mater Marka Raczyńskiego.
W roku 2009 twórczość Marka Raczyńskiego znalazła uznanie Jury I Ogólnopolskiego Konkursu na Motet Echarystyczny. Jego utwór Ave verum Corpus został nagrodzony pierwszym miejscem. W kolejnych latach utwory Marka Raczyńskiego nagradzane były w kolejnych edycjach Konkursu Kompozytorskiego im. Feliksa Nowowiejskiego. W roku 2012 wyróżnienie otrzymał utwór Laudate Dominum, a w roku 2013 pierwszą nagrodę w konkursie otrzymał utwór Ave Regina caelorum.
Andrzej Karałow
Andrzej Karałow urodził się w 1991 roku w Łodzi. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku 7 lat. W 2010 roku ukończył Szkołę Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Warszawie pod kierunkiem prof. Bronisławy Kawalla i Joanny Świtlik. Obecnie studiuje na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie fortepianu prof. Bronisławy Kawalla, w klasie kameralistyki ad. Iwony Mironiuk oraz w klasie kompozycji prof. Stanisława Moryto.
Andrzej Karałow jest laureatem konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych: Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Miłosza Magina w Paryżu, Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego Konzerteum w Atenach, Konkursu Pianistycznego im. Karola Szymanowskiego w Warszawie, Konkursu Duetów Fortepianowych w Toruniu, Uniwersyteckiego Konkursu w Warszawie, Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Jest również stypendystą Rektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina za osiągnięcia w nauce oraz Stowarzyszenia Pro Polonia na rok akademicki 2013/2014.
Koncertował w Polsce i Europie, między innymi w Sali UNESCO w Paryżu, Polskiej Akademii Nauk w Paryżu, Palace Ferstel w Wiedniu, Żelazowej Woli, Pałacu Branickich w Białymstoku, Warszawskim Towarzystwie Muzycznym (Pałac Szustra w Warszawie), Pałacu na Wodzie w Łazienkach Królewskich, Atmie (Zakopane), Galerii Orskiego (Zakopane). Koncertował z kwartetem Prima Vista, orkiestrami symfonicznymi pod dyrekcją Macieja Niesiołowskiego oraz Polską Orkiestrą Radiową pod batutą Jakuba Chrenowicza (Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Fryderyka Chopina). Rokrocznie bierze udział w mistrzowskich kursach pianistycznych w Oxfordzie, gdzie pracuje ze znakomitymi pedagogami takimi jak G. Graffman, C. Ortiz, O. Mustonen, M. Papadopoulos, T. Nicholsson, P. Bithell, N. Immelman. Od 2003 roku uczestniczy w Kursach Muzyki Dawnej w Białymstoku. W 2010 roku był uczestnikiem Festiwalu Chopinowskiego w Dusznikach.
Równolegle z działalnością pianistyczną zajmuje się kompozycją. W 2013 roku został laureatem Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego im. Z. Mycielskiego. Jego utwór pt. Hymn na fortepian solo został wykonany na koncercie towarzyszącym tegorocznemu festiwalowi „Warszawska Jesień”.
Wykonane i nagrane utwory:
• Trip to The Source of Night (2008) na trio fortepianowe – wykonane w Polskiej Akademii Nauk (Paryż, 2010).
• Night Music (2010) – nagrane w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie (2010).
• Demons’ Forest (2011) na akordeon i wiolonczelę – prawykonane przez TWOgether Duo w Galerii Działań (Warszawa, 2011).
• Urban Ghost’s Small Wish (2011) na orkiestrę – prawykonane w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie (2011).
• Red Moon (2009) na trąbkę i orkiestrę smyczkową – nagrane w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina (2010) i prawykonane w Mazowieckim Centrum Kultury (Warszawa, 2012).
• Uran’s Flower (2012) na gitarę basową i orkiestrę smyczkową – prawykonane w Mazowieckim Centrum Kultury (Warszawa, 2012).
• Meeting in the Dark Chamber (2012) na gitarę basową i klawesyn – prawykonane w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina.
• Distant Dream (2012) na organy i saksofon tenorowy – prawykonanie w Filharmonii Kaliningradzkiej 26 marca 2013 roku.
• Sonata (2013) na skrzypce i fortepian – prawykonanie w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, 19 kwietnia 2013 roku, wykonana również w Galerii Działań na Ursynowie 7 czerwca 2013 roku w ramach
koncertu kompozytorskiego klasy prof. Stanisława Moryto oraz prof. Pawła Łukaszewskiego.
Maciej Michałowski
Maciej Michałowski urodził się w 1985 roku w Poznaniu. Jest absolwentem Wydziału Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w specjalnościach: dyrygentura chóralna oraz edukacja muzyczna. Ukończył także Archidiecezjalne Studium Muzyki Kościelnej w Poznaniu.
W jego twórczości kompozytorskiej oraz działalności zawodowej ważne miejsce zajmuje muzyka sakralna. Do swoich najważniejszych kompozycji chóralnych zalicza m.in. Pasję Jezusa Chrystusa, Księgę Tobiasza, De profundis, Ludu mój ludu i Ave Maria oraz aranżacje tradycyjnych polskich kolęd.
Maciej Michałowski jest także twórcą muzyki do przedstawień teatralnych. Są wśród nich: Dziady Adama Mickiewicza, Tryptyk Rzymski wg Jana Pawła II i Mały Książę Antoine de Saint-Exupery’ego.
Czerpie inspirację z twórczości m.in. Feliksa Nowowiejskiego i Wojciecha Kilara, a także dzieł kompozytorów muzyki filmowej: Johna Williamsa, Alexandre’a Desplat i Hansa Zimmera.
Beniamin Baczewski
Beniamin Baczewski urodził się w 1991 roku w Gdańsku. W wieku 9 lat rozpoczął naukę gry na klarnecie w Szkole Muzycznej I st. w Ciechanowie w klasie Konrada Lusawy. Od 2004 roku kontynuował naukę w ZPSM nr 4 w Warszawie u prof. Doroty Boruch-Żołnacz, kończąc ją z oceną celującą w 2010 roku. Obecnie, od 2010 roku jest studentem Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie klarnetu prof. Bogdana Ocieszaka i dr. Grzegorza Wieczorka.
Jest laureatem wielu nagród na ogólnopolskich konkursach klarnetowych i kameralnych, m.in. w Piotrkowie Trybunalskim, Płońsku, Bydgoszczy, Sierpcu, Szczecinie i Warszawie.
2008 roku zainteresował się kompozycją. Przez rok uczył się jej u prof. Anny Ignatowicz-Glińskiej. Jest jednak przede wszystkim samoukiem. W maju 2009 roku zdobył III nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim w Opolu utworem Suita na fortepian, a w grudniu II nagrodę na Konkursie Młodych Kompozytorów MIJUSIC im. Janiny Garści w Krakowie za utwór Doloroso na wiolonczelę solo oraz I nagrodę na Szkolnym Konkursie Kompozytorskim ZPSM nr 4 w Warszawie za utwór Aman Arda na flet, klarnet i fagot. W grudniu 2012 roku zdobył II i III miejsce na I Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. P. Perkowskiego w Toruniu za utwory chóralne Wysiłek i Poprawa. Od sierpnia 2012 roku pracuje nad musicalem Faraon na podstawie powieści Bolesława Prusa, w którym łączy stylistykę pop, rock, jazz z muzyką klasyczną i filmową. W maju 2013 roku zdobył II nagrodę na Konkursie Kompozytorskim Symfonia Gdańska utworem Bursztynowa Rapsodia na orkiestrę symfoniczną, ilustrującym miasto Gdańsk.
Jego utwory wykonywano w Warszawie, Krakowie, Gdańsku, Toruniu i w Opolu na koncertach, konkursach i festiwalach. Komponuje utwory solowe, kameralne, chóralne i orkiestrowe. Interesują go wszystkie formy i gatunki muzyczne, jak i każdy aparat wykonawczy. W swojej twórczości, szukając nowych brzmień i możliwości używał sonoryzmu, dodekafonii i serializmu. Obecnie szuka środków, które najlepiej ilustrują emocje i program pozamuzyczny. Używa polifonii, pracy motywicznej i przetworzeniowej oraz szeroko pojętego modalizmu tworząc własne skale, akordy i połączenia harmoniczne, łącząc je z systemem dur-moll. Inspiracji szuka w przyrodzie i innych gatunkach sztuki.
©2014 Stowarzyszenie Miłośników Sztuki Vis Artis. Wszystkie prawa zastrzeżone.